Profile
Abstract
Svantje Guinebert studied philosophy, French, and education at Saarland University from 2001-2009 as well as French literature and linguistics at the Université Paul Valéry, Montpellier III from 2002-2003. She worked as a research assistant at the Institute of Philosophy at the University of Bremen, where she received her doctorate in 2017 with a dissertation on the self-ascription of final authority. The thesis was supervised by Dagmar Borchers (Univ. Bremen), Elijah Millgram (Univ. of Utah) and Susanne Boshammer (Univ. Osnabrück) and published by mentis in 2018 under the title "Hörigkeit als Selbstboykott. Eine philosophische Studie zu Autorität, Selbstkonstitution und Autonomie". Since 04/2021 she is lecturer at the Institute of Philosophy at the University of Leipzig.
Her research interests lie in existential philosophy, moral reasoning, the philosophy of humour and philosophy didactics.
Professional career
- since 04/2021
- 10/2012 - 03/2021
- 08/2009 - 09/2011
- 08/2009 - 07/2010
Education
- 10/2012 - 05/2017
- 03/2018
- 03/2016 - 04/2016
- 10/2001 - 05/2009
- 09/2002 - 06/2003
- Guinebert, S.Neid - eine besonders aufrichtige Form der Anerkennung? Überlegungen und Materialien zu einem Philosophieren über Neid in den Klassenstufen 5 und 6Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). 2021. pp. 58–68.
- Guinebert, S.Humor ist, wenn man trotzdem denkt. Wie Philosophie und Humor einander erhöhen könnenIn: Gutknecht, T.; Bennent-Vahle, H.; Schmalfuß-Plicht, D. (Eds.)Humor und Philosophie - eine ernste Angelegenheit?. Berlin: LIT Verlag. 2020. pp. 147–165.
- Guinebert, S.How do moral theories stand to each other? Some moral metatheoretical thoughts on a longstanding rivalryZeitschrift für Ethik und Moralphilosophie (ZEMO). 2020. pp. 279–299.
- Guinebert, S.Hörigkeit als Selbstboykott. Eine philosophische Studie zu Autorität, Selbstkonstitution und Autonomie.Paderborn: mentis. 2018.
- Guinebert, S.; Borchers, D.Gerechtigkeit als TugendIn: Mieth, C.; Goppel, A.; Neuhäuser, C. (Eds.)Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler. 2016. p. 182 - 190.
-
Selected Debates in Political Philosophy
-
Foundations of Normative Ethics
-
Teaching Philosophy and Philosophizing: Didactic Approaches
-
Philosophizing with Children
-
Learning by Playing? Philosophizing in Primary School
-
Teaching Methods