Dr. Svantje Guinebert

Dr. Svantje Guinebert

Lecturer (LfbA)

Institute of Philosophy
Geisteswissenschaftliches Zentrum
Beethovenstraße 15, Room H2 1.10
04107 Leipzig

Phone: +49 341 97 - 35771

Abstract

Svantje Guinebert studied philosophy, French, and education at Saarland University from 2001-2009 as well as French literature and linguistics at the Université Paul Valéry, Montpellier III from 2002-2003. She worked as a research assistant at the Institute of Philosophy at the University of Bremen, where she received her doctorate in 2017 with a dissertation on the self-ascription of final authority. The thesis was supervised by Dagmar Borchers (Univ. Bremen), Elijah Millgram (Univ. of Utah) and Susanne Boshammer (Univ. Osnabrück) and published by mentis in 2018 under the title "Hörigkeit als Selbstboykott. Eine philosophische Studie zu Autorität, Selbstkonstitution und Autonomie". Since 04/2021 she is lecturer at the Institute of Philosophy at the University of Leipzig.

Her research interests lie in existential philosophy, moral reasoning, the philosophy of humour and philosophy didactics.

Professional career

  • since 04/2021
  • 10/2012 - 03/2021
  • 08/2009 - 09/2011
  • 08/2009 - 07/2010

Education

  • 10/2012 - 05/2017
  • 03/2018
  • 03/2016 - 04/2016
  • 10/2001 - 05/2009
  • 09/2002 - 06/2003
  • Guinebert, S.
    Neid - eine besonders aufrichtige Form der Anerkennung? Überlegungen und Materialien zu einem Philosophieren über Neid in den Klassenstufen 5 und 6
    Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). 2021. pp. 58–68.
    show details
  • Guinebert, S.
    Humor ist, wenn man trotzdem denkt. Wie Philosophie und Humor einander erhöhen können
    In: Gutknecht, T.; Bennent-Vahle, H.; Schmalfuß-Plicht, D. (Eds.)
    Humor und Philosophie - eine ernste Angelegenheit?. Berlin: LIT Verlag. 2020. pp. 147–165.
    show details
  • Guinebert, S.
    How do moral theories stand to each other? Some moral metatheoretical thoughts on a longstanding rivalry
    Zeitschrift für Ethik und Moralphilosophie (ZEMO). 2020. pp. 279–299.
    show details
  • Guinebert, S.
    Hörigkeit als Selbstboykott. Eine philosophische Studie zu Autorität, Selbstkonstitution und Autonomie.
    Paderborn: mentis. 2018.
    show details
  • Guinebert, S.; Borchers, D.
    Gerechtigkeit als Tugend
    In: Mieth, C.; Goppel, A.; Neuhäuser, C. (Eds.)
    Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler. 2016. p. 182 - 190.
    show details

more publications

  • Selected Debates in Political Philosophy

  • Foundations of Normative Ethics

  • Teaching Philosophy and Philosophizing: Didactic Approaches

  • Philosophizing with Children

  • Learning by Playing? Philosophizing in Primary School

  • Teaching Methods